Wednesday, June 7, 2017

Pink and Grey Clouds - 5


Efter att ha ”lekt med” rosa ett tag så kanske vi ska gå till den grå t-shirten. Har ni tänkt på var man kan få inspiration? Överallt är det enkla svaret. Har ni nånsin fått inspiration till färger i broderier genom introt till en TV serie? Nu kanske inte framsidan på t-shirten är speciellt ”slående” – en helt vanlig grå t-shirt. Inget ”upphetsande” med det 😊
After having “played with” pink a while so maybe we should go to the gray t-shirt. Have you thought about where you get inspiration? Everywhere is the simple answer. Have you ever been inspired to colors of an embroidery by the intro to a TV series? Now maybe the front of the t-shirt isn’t very “striking” – an ordinary grey t-shirt. Nothing “exciting” with that.😊
Vi har börjat se på uppföljaren till ”The Good Wife” som heter ”The Good Fight”. Jag är helt fascinerad över introt som är helt i grått med röda inslag, så stilfullt och vackert. Likaså om man ser på bilden där de tre huvudpersonerna är i svartvitt enbart med röda klänningar som skymtar. Därför har beslutade jag att broderierna på min grå t-shirt ska vara just grå med små inslag av knallrött.
We have begun to watch the sequel to "The Good Wife" called "The Good Fight". I'm completely fascinated by the intro that is entirely in grey with red accents, so stylish and beautiful. Likewise, if you look at the picture where the three main characters are in black and white only with red dresses that are apparent. That's why I decided that the embroideries on my grey t-shirt will be grey with small touches of bright red.
Denna gång tänkte jag gå mot ett blomtema – det är ju ändå sommar, eller hur? Texten ”Flower Power” associeras väl normalt med massa glada färger – men inte här. Här är det grått och rött. Konsonanterna får vara gråa och vokalerna röda.
This time I thought I'd go with a flower theme – it's still summer, right? The text "Flower Power" is normally associated with lot of cheerful colours – but not here. Here it is gray and red. Consonants may be gray and the vowels red.
Färgerna ändrar ni ju lätt i ert Embroidery Software. Här har jag också låtit Density Repair Kit från Embrilliance anpassa texten till ”stickade tyger”. Kul och se hur en helt broderad yta blev väldigt bra. Jag var ju väldigt nöjd med applikationerna på min rosa t-shirt där nummer 1 var sydd ”som vanligt” och nummer 2 och 3 var bearbetade genom Density Repair Kit.
The colors you can change easily in your Embroidery Software. Here I have also allowed Density Repair Kit from Embrilliance adjust the embroidery to "knitted fabrics". Fun to see how a fully embroidered surface turned out really well. I was very pleased with the appliqués on my pink t-shirt where number 1 was made "as usual" and numbers 2 and 3 were processed through Density Repair Kit.
Sen ska jag ju i ärlighetens namn säga att naturligtvis spelar stabilisering och ”hooping roll”. Men jag kommer i några kommande blogginlägg visa er hur jag gjort.
Then I must be honest and say that of course stabilization and "hooping" takes a big part in the result. But I will in some upcoming blog posts show you how I made it.
En annan kul detalj i detta är att jag ”vågade mig på” att sy texten i två delar med en ”alignment line emellan”. Nu var ju broderiet i två delar så jag behövde inte splitta det. Mer jag hade satt samman den långa texten i mitt Software och ville få det på ett visst sätt. Det var också en stor utmaning med detta väldigt töjbara och flexibla tyg.
Another fun detail in this is that I "challenged myself" to sew the text in two parts with a "alignment line between". Now the embroidery was in two parts so I didn't have to split it. But I had put together the long text in my Software and wanted to get it in a certain way. There was also a huge challenge with this very stretchable and flexible fabric.

Facts about designs/fabrics etc:
Designs  fruBlomgren FLOWER POWER
Density Repair Kit from Embrilliance

No comments:

Post a Comment