Saturday, February 18, 2017

Sewing Festival – February 2017 - 3


Normalt sett brukar jag alltid spara det bästa till sist men i år tänkte jag börja med det. Jag gick faktiskt inte dit allra först – dels för att det alltid är jättemycket folk och dels för att jag vet att det bara är så bra, så jag beslutade mig för att titta runt på lite annat först. När jag pratade med en jag känner så frågade hon – har du köpt något? Nja…inte än jag har sett några jättefina saker som jag ska köpa, svarade jag. Jaha och du har inte varit på ...Tyger & Ting ännu sa hon och log? Nej, inte ännu men då är det kört för man kan aldrig gå dit utan att antingen frestas av något eller så har man redan bestämt sig för att köpa vissa saker. Därför tänkte jag börja med det idag och visa fantastiska bilder (som vanligt) från deras monter (som vanligt den vackraste och mest inspirerande på hela Syfestivalen). Nåja detta är min helt personliga åsikt.

Normally, I always save the best for last, but this year I thought I’d start with that. I was not actually there the first thing - partly because there are always lots of people there and partly because I know that it is just so good ... so I decided to look around on some other things first. When I talked with one I know she asked - have you bought something? Hmmm ... not more than I've seen some great stuff that I’ll probably buy, I replied. Oh, and you have not been to ... Tyger & Ting yet she said and smiled? No, not yet - but then the “not buying status” is over for you can never go there without either be tempted to by something or you have already decided to buy some things. Therefore, let me begin with it today and show some great pictures (as usual) from their booth (as usual, the most beautiful and inspiring at the whole Sewing Festival). Well this is my entirely personal opinion.

Jag slås alltid av hur enormt välkomponerat allt är. Färgmatchat en otrolig ordning även om det är en massa saker som ligger på och bredvid varandra. Det är lätt att få en överblick. Buskatterna är så söta.

I'm always struck by how rigorously composed everything is. Coordinated an incredible order although there is a lot of stuff that is on and next to each other. It is easy to get an overview. The mischief cats are so cute.

Katter gillar ju fisk – eller åtminstone sägs det så. Kanske är de packade sillarna ett riktigt eldorado….
Cats love the fish – or at least they say so. Maybe the packed herrings would be a true Eldorado.

Jag har ju redan sett deras nya mönster på Tyger & Tings blogg – Yin Yan kudde och löpare - som kommer i tidningen Fatquarter. Den var jag mycket nyfiken på att se i verkligheten och jag blev definitivt inte besviken. Jag har inte fått min tidning ännu men jag hoppas att den kommer i början av nästa vecka. Har ni sett så välsytt det är? Det är en fröjd att se. Välmatchade tyger och skicklig sömnad. Det gör ju att man bara vill göra det. Här är länken till kudden. Här är länken till bordslöparen.

I've already seen their new patterns in Tyger & Tings blog - the Yin Yan pillow and runner - that come in the magazine Fatquarter. That I was very curious to see in reality and I was definitely not disappointed. I have not received my magazine yet but I hope it will arrive early next week. Have you seen how extremely well sewn it is? It is a delight to see. Well-matched fabrics and skilled sewing. It makes you just want to do it.  Here is the link to the pillow. Here is the link to the table runner.

En riktigt vårlig bild med påskris.  Visst är blomrankorna underbara?

A really spring like picture with twigs. Sure, the floral vines are wonderful?
Vår i luften, vårkänslor … finns många ord för kärlek och vänskap. Den här bilden tycker jag är så söt. Kanske något till ett bröllopspar?
Spring in the air, spring feelings ... there are many words for love and friendship. This picture I think is so cute. Maybe something for a wedding couple?
Tro, hopp och kärlek. I två olika nyanser – blått och rött.
Faith, Hope and Love. In two different shades - blue and red.
Men en hjärtelöpare fyller väl också sin plats i hemmet.
But a heart table runner fills its place at home.


Men guldkorn i vardagen kan ju också vara en kopp kaffe eller en jordgubbstårta…

But the delights of everyday life can of course also be a coffee or a strawberry cake ...

Eftersom nästa högtid är Påsk så kan väl några bonader med fågelmotiv vara på sin plats. Ägget eller hönan eller Vårpromenad.

Since the next holiday to come is Easter so may well some wall hangings with bird motif be in place. The egg or the hen or Vårpromenad.

Apropå fåglar så tyckte jag denna var så charmig. Nedanför ser ni lite av några fantastiskt realistiska får.
Speaking of birds so I thought this was so charming. Below you can see a bit of some wonderful realistic sheep.

Ett par fantastiska Solkatter som jag absolut inte kunde motstå mönster och typack till. Den franska liljan har jag sen tidigare, också väldigt stilren. 
A couple of fantastic Sun cats that I absolutely couldn't resist the pattern and fabric pack. The French Lily, I have seen previously, also very clean.
Jag gillar att tygpacken är så himla fin. Visst är det underbart med den lilla etiketten.

I love that fabric bundle is so amazingly nice. Isn't it wonderful with the small label.

Här ser ni mönster och tygpack.
Here you see pattern and fabric pack.

Den fantastiska 3 D bulan. Varje gång jag ser den kan jag svära på att den verkligen buktar ut – på riktigt.
The amazing 3 D bulb. Every time I see it, I can swear it really curves out – for real.
Det blev även några fina tyger som jag tänkt sy näsdukar till min son av. 

There were also some nice fabrics that I will use for pocket squares for my son. 

 

Visst är det läckra tyger?
Isn't it delicious fabrics?
Avslutningsvis vill jag visa en så fantastisk Quilt som jag tror är den mysteriequilt man visar i detta blogginlägg, dock i en annan färgskala. Tråkigt att jag missade den fina nåldynan för den är ju helläcker.
In conclusion, I would like to show this stunning Quilt, which I think is the mystery quilt shown in this blog post, however, in a different color scheme. I am sad that I missed the nice pincushion because it's whole delicious.

Please note that some patterns are made by Tyger & Ting and some by Solbritt & Maria. I have added the links to Tyger & Tings web page so you can see which pattern it is.

4 comments:

  1. Replies
    1. Åh ingen orsak - säger bara vad jag tycker och ni har ju fantastiska saker att visa.

      Delete
  2. Jag håller med! Älskar deras mönster!
    Kram!

    ReplyDelete